دریافت درگاه پرداخت اینترنتی از دغدغه‌های اصلی کسانی است که به‌ تازگی کسب‌و‌کارها اینترنتی خود را راه‌اندازی کرده و یا در فکر انتقال بیزینس سنتی خود به دنیای آنلاین هستند. ورود به دنیای تجارت آنلاین در واقع دسترسی به بازاری به وسعت کل کشور و بدون انواع محدودیت‌های مکانی و جغرافیایی است. اما برای دریافت هزینه خدمات یا کالایی که ارائه می‌کنید به یک درگاه پرداخت اینترنتی نیاز خواهید داشت.
اگر شما هم جزو افرادی هستید که فکر طراحی سایت و ورود به دنیای تجارت آنلاین هستید و سوالات زیادی پیرامون حل مشکل نحوه دریافت پول دارید تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید. در این مطلب به بررسی راه‌حل‌های پیش‌رو برای دریافت انواع درگاه پرداخت اینترنتی می‌پردازیم و مزایا و معایب هر یک را با هم بررسی خواهیم کرد.

درگاه پرداخت اینترنتی چیست؟

درگاه پرداخت اینترنتی مسئولیت انجام تراکنش‌های مالی بین کاربر و وب سایت ارائه دهنده خدمات یا کالا را بر عهده دارد. از طریق این درگاه‌ها می‌توان هزینه‌های قبوض مختلف را پرداخت کرد. همچنین تمامی نقل و انتقالات مالی در هنگام خرید یک دوره آموزشی و یا یک کالای خاص را نیز با استفاده از همین درگاه‌ها انجام می‌دهیم.
درگاه پرداخت اینترنتی در واقع یک صفحه وب یا یک برنامه کدنویسی شده آنلاین است که واسطه‌ای بین کاربر و سایت ارائه دهنده محسوب می‌شود. وظیفه این درگاه دریافت اطلاعات حساب مشتری و فرستادن آن به بانک است. بعد از این قدم درگاه اطلاعات مورد نیاز را از بانک دریافت کرده و عملیات پرداخت با موفقیت انجام می‌شود.
انواع درگاه پرداخت اینترنتی علاوه بر انجام وظیفه اصلی خود که همان پرداخت صورت حساب است مزایایی را نیز در اختیار صاحب درگاه قرار می‌دهند. از جمله این مزایا می‌توان به امکان ارائه گزارشات مالی با جزئیات، پیگیری تراکنش‌ها با استفاده از کد مختص به هر کدام و امکان ایجاد لینک‌های پرداخت سفارشی شده اشاره کرد. در ادامه انواع این درگاه‌ها را بررسی کرده و مزایا و معایب هر نوع را شرح می‌دهیم.

معرفی انواع درگاه پرداخت اینترنتی

تنوع بالای انواع درگاه پرداخت اینترنتی که احتمالا از تعداد انگشتان دو دست هم فراتر می‌رود، شاید مساله را برای متقاضیان این خدمات کمی پیچیده کند. اما همگی این درگاه‌های متنوع اصولا به دو دسته اصلی تقسیم می‌شوند. این دو دسته شامل درگاه‌های مستقیم و درگاه‌های غیر مستقیم هستند که در ادامه به هر یک با جزئیات اشاره خواهیم داشت.

درگاه پرداخت اینترنتی مستقیم

درگاه پرداخت اینترنتی مستقیم یا (PSP)، مستقیما توسط بانک‌ها در اختیار متقاضیان قرار می‌گیرد. در عملیات پرداخت در این نوع، مشتری بعد از تکمیل سفارش خود و ورود به صفحه تسویه حساب مستقیما به بانک ارائه دهنده درگاه متصل می‌شود و عملیات به صورت موفقیت آمیز پایان می‌یابد. بعد از پرداخت نیز مبلغ مورد نظر در همان بانک به حساب فروشنده واریز خواهد شد که معمولا با فاصله کمی نیز قابل برداشت خواهد بود.
تعدادی از معتبرترین درگاه‌های بانکی برای نمونه شامل موارد زیر است:

  • درگاه پرداخت تجارت الکترونیک پارسیان (تاپ)
    • درگاه پرداخت بانک ملی
    • درگاه به پرداخت ملت
    • درگاه پرداخت الکترونیک پاسارگاد
    • درگاه پرداخت الکترونیک سامان

مزایا و معایب درگاه پرداخت اینترنتی مستقیم

اولین مزیت درگاه پرداخت اینترنتی مستقیم، اعتباری است که این روش به کسب‌و‌کارها شما خواهد داد. مشتریان با دیدن صفحه پرداخت معتبر بانکی به شما اعتماد بیشتری می‌کنند و با خیال راحت‌تری مبلغ مورد نظر را پرداخت خواهند کرد. مزیت دیگر این روش انتقال سریعتر پول به حساب شما بوده و اصطلاحا پول شما سریعتر به دستتان خواهد رسید.
استفاده از درگاه پرداخت اینترنتی مستقیم خصوصا برای کسب‌و‌کارهای قدیمی‌تر، شرکت‌های با سابقه و برند‌ها گزینه مناسب‌تری محسوب می‌شود.

از‌جمله معایب این روش می‌توان به سخت‌تر بودن مراحل تقاضای آن از بانک مربوطه و طولانی بودن پروسه اداری اشاره کرد. همین موضوع این نوع روش پرداخت را برای کسب‌و‌کارهای نوپا و خانگی دشوار کرده و در برخی موارد خاص غیر‌ممکن می‌کند. برای دریافت این نوع درگاه یک سری پیش نیاز وجود دارد که در لیست زیر به آن اشاره شده است.

  • کسب‌و‌‌‌کار مورد نیاز شامل وب سایت یا فروشگاه اینترنتی، حتما باید به صورت کامل راه‌اندازی شده باشد. وب سایت‌هایی که تازه شروع به کار کرده باشند مجوز لازم برای دریافت این نوع درگاه را کسب نخواهند کرد.
    • وب سایت شما حتما باید مجوزهای کاری لازم شامل نماد اعتماد الکترونیکی، نماد ساماندهی و همچنین جواز کسب معتبر را داشته باشد. داشتن این مجوزها به عنوان مدارک لازم جهت دریافت درگاه پرداخت ضروری است.
    • کسب‌و‌‌‌کار مورد نظر باید با قوانین جاری کشور مطابق بوده و در قوانین بانکی منعی برای فعالیت در آن رشته وجود نداشته باشد.
    با توجه به توضیحات ارائه شده، این روش برای بسیاری از بیزینس‌های نوپا و کوچک عملی نبوده و دریافت آن کار آسانی نیست. برای این بیزینس‌ها درگاه پرداخت اینترنتی واسطه گزینه بهتر و عملی محسوب می‌شود که در ادامه به بررسی آن می‌پردازیم.

 درگاه پرداخت اینترنتی واسطه (غیر مستقیم) و انواع آن

درگاه پرداخت اینترنتی واسطه توسط یک شرکت واسطه ارائه می‌شود که خدمات پرداخت بین مشتری و بانک را انجام می‌دهد. در این روش مشتری پس از تکمیل سبد خرید خود و در زمان پرداخت، به سایت این شرکت واسطه متصل می‌شود و اطلاعات خود را وارد می‌کند. این شرکت اطلاعات بانکی مشتری را به بانک مربوطه ارجاع داده و پس از انجام عملیات، مبلغ را به حساب فروشنده واریز می‌کند. مبلغ واریز شده برای مدت زمان معینی نزد شرکت واسطه به امانت نگهداری شده و پس از طی این مدت فروشنده می‌تواند درخواست برداشت وجه را بدهد و پول را به حساب شخصی خود در بانک منتقل کند.

مزایا و معایب درگاه پرداخت اینترنتی واسطه

اولین مزیت این روش برای تازه‌کارها راحتی و سرعت بالای دریافت درگاه پرداخت است. پروسه دریافت درگاه معمولا بسیار کوتاه بوده و متقاضی می‌تواند تنها با ثبت نام در سایت اداره مالیات و در مدت زمان کوتاهی نسبت به دریافت درگاه خود اقدام کند.

  • این روش به جواز کسب، اینماد و نماد ساماندهی الکترونیک نیاز ندارد.
    • درگاه پرداخت اینترنتی واسطه برای کسب‌و‌کارهایی که بر بستر شبکه‌های اجتماعی فعال هستند نیز مناسب است و حتما به داشتن وب سایت نیازی نیست.
    • اگر در حال آزمون و خطا هستید و ممکن است مثلا بعد از شش ماه فیلد کاری خود را عوض کنید، دریافت این نوع درگاه پرداخت منطقی به نظر می‌رسد.
    • سرعت بالای دریافت درگاه پرداخت
    • پشتیبانی قوی و حل فوری مشکلات
    • امکان تعریف کردن صفحه پرداخت اختصاصی با مبلغ مشخص
    • پشتیبانی از انواع سایت سازها

علاوه بر امکانات و مزایای ذکر شده برای درگاه پرداخت اینترنتی غیر مستقیم، این روش دارای معایبی است که در ادامه به صورت موردی به آن اشاره می‌کنیم.

  • برخلاف درگاه پرداخت بانکی، در روش واسطه امکان تسویه آنی وجود ندارد. شرکت‌های واسطه هر یک با توجه به قوانین کاری خود برای مدتی پول را نزد خود نگه می‌دارند. البته این مدت زمان طولانی نیست و معمولا می‌توان مبالغ دریافتی را پس از چند روز برداشت کرد.
    • برای هر تراکنش و پرداخت از طریق این شرکت‌ها معمولا مبلغی به عنوان کارمزد از حساب شما کسر می‌شود. این کارمزد تراکنش معمولا رقمی در حدود نیم درصد آن تراکنش و تا سقف معین است. فرض کنید تراکنش شما مبلغ صد هزار تومان ارزش داشته باشد. اینجا حدودا 500 تومان از مبلغ اصلی به عنوان کارمزد برای شرکت واسطه در نظر گرفته می‌شود. البته این نیم درصد سقف داشته و از مبلغ تعیین شده به عنوان سقف کارمزد فراتر نمی‌رود. مثلا اگر سقف تعیین شده کارمزد 5000 تومان باشد و نیم درصد از تراکنش شما بیشتر از این مبلغ شود، شما در نهایت همان سقف کارمزد یا 5000 تومان را پرداخت خواهید کرد. البته شرکت‌های واسطه برای ترغیب مشتریان به استفاده از خدمات خود معمولا مدت زمانی از شروع همکاری را بدون گرفتن کارمزد در نظر می‌گیرند که بسته به سیاست‌های هر کدام متفاوت است. زمان شروع همکاری بدون کارمزد از 30 تا 45 روز در شرکت‌های مختلف محاسبه می‌شود.

کدام درگاه پرداخت اینترنتی برای من مناسب است؟

انتخاب صحیح درگاه پرداخت اینترنتی در درجه اول بستگی به نوع کسب‌و‌کار و شرایط کاری شما دارد.
هر دو روش از نظر امنیت از کیفیت بالایی برخوردار هستند. سرویس پرداخت مستقیم نیازمند طی مراحل اداری و تکمیل مدارک است اما بعد از طی کردن این مراحل نیازی به پرداخت کارمزد بر هر تراکنش وجود نخواهد داشت. این روش برای کسب‌و‌کارهایی با تعداد و حجم تراکنش روزانه بالا منطقی به نظر می‌رسد.
از سوی دیگر درخواست فوری افراد تازه‌ کار توسط درگاه پرداخت اینترنتی واسطه در مدت زمان بسیار کوتاهی قابل انجام است. این روش برای بیزینس‌های خانگی و نوپا توصیه می‌شود و دردسر طی مراحل پیچیده اداری و تکمیل مدارک را از میان برمی‌دارد.
البته پیشنهاد بهتر استفاده از چند نوع درگاه پرداخت اینترنتی به‌ صورت همزمان است. شما می‌توانید برای شروع از یک درگاه غیر مستقیم استفاده کنید و سپس در طول زمان و با اطمینان یافتن از موفقیت کسب‌و‌کارتان اقدام به دریافت درگاه پرداخت بانکی مستقیم کنید. گاهی پیش می‌آید که یک سرویس به دلیل به روز رسانی یا خرابی، برای مدت کوتاهی از دسترس خارج می‌شود. با داشتن چند درگاه پرداخت این مشکل نیز برطرف خواهد شد. در نهایت تصمیم با شما است پس با توجه به نیاز و شرایط خود، درگاه مناسب پرداخت را انتخاب کرده و با خیالی آسوده به دنیای تجارت الکترونیک وارد شوید.

مطالب مفید و آموزشی مرتبط با دستگاه های کارتخوان POS

با کارشناسان ما تماس بگیرید تا شما را راهنمایی کنند.

02191070171

ش
a

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *